Skip til primært indhold

Marie-Louise Grandt vinder Margueritte-prisen 2024

Sygeplejerske Marie-Louise Grandt modtog hyldest i form af en højlydt klapsalve fra 300 kollegaer, da hun torsdag eftermiddag fik overrakt Margueritte-prisen for sit arbejde med at berolige en patient med angst.

Marie-Louise Grandt

Marie-Louise Grandt (tv) fik overrakt prisen af sygeplejefaglig direktør, Hanne Andersen.

- Jeg tror, jeg gik lidt i chok, men jeg blev jo samtidig helt vildt stolt, for jeg ved, at jeg gjorde en forskel, siger Marie-Louise Grandt, som torsdag eftermiddag fik overrakt Margueritte-prisen for sit arbejde med en patient med svær angst.

Patienten havde meget svært ved at se sig igennem en nødvendig koloskopi-undersøgelse på Organ- og Plastikkirurgisk Afdeling på Vejle Sygehus.
- Jeg kunne se det allerede, da portøren kom kørende med patienten, som lå sammenkrøllet på sengen, siger Marie Louise Grandt.

Patienten rystede og græd forud for undersøgelsen, men med omsorg og forståelse for situationen fik sygeplejerske Marie-Louise Grandt talt patienten til ro og fundet frem til en løsning, så undersøgelsen gennemføres.

Kendt situation uden fast løsning

Marie-Louise Grandt stod i en de situationer, som er både meget almindelig og samtidig meget svær at løse, fordi patienternes behov er meget individuelle. Patientens ægtefælle prøvede uden held at få dæmpet angsten, men det lykkedes for Marie-Louise Grandt.

De tre nominerede

De tre nominerede sygeplejersker til prisen - fra venstre Trine Heel Lorenzen, i midten vinderen Marie-Louise Grandt og til højre Karen Bendtsen.

Ved at tage sig tid til at tale grundigt med patienten, fandt hun frem til, at patienten havde brug for at finde et meget roligt sted at vente, mens hun fandt noget bestemt, beroligende musik at spille for patienten, som faldt så meget til ro, at undersøgelsen kunne gennemføres. Derfor fik hun tildelt Margueritte-prisen 2024.

Flotte ord, klapsalver og knus

Prisen blev uddelt under det årlige sygepleje-symposium, som blev holdt i Vingsted med 300 deltagere fra Sygehus Lillebælt. Sygeplejefaglig direktør Hanne Andersen præsenterede de tre nominerede til prisen, som i år var Karen Bendtsen, Trine Heel Lorenzen og Marie-Louise Grandt, som alle fik rosende ord med på vejen, fordi det er en stor præstation i sig selv at blive nomineret.
- Man skal udføre excellence, man skal få patienten at føle sig hørt og set, man skal handle og tage ansvar. Jury gruppen var enige om, at vinderen var Marie-Louise Grandt, sagde Hanne Andersen kort inden hele salen rejste sig og klappede højlydt.

- Det var egentlig min kollega, som havde set forløbet, som syntes, jeg skulle indstilles. Jeg havde måske taget lidt let på det, for det er jo bare sådan, vi er. Men nu er jeg jo rigtig glad for, at jeg blev indstillet, siger Marie-Louise Grandt.

Hvert år uddeler Sygehus Lillebælt Margueritte-prisen. Prisen bliver givet til en eller flere sygeplejersker eller social- og sundhedsassistenter for den excellente pleje, der er noget ud over det sædvanlige.

Sygepleje-symposium

Sygehus Lillebælts sygepleje-symposium bliver afviklet hvert år - i år med 300 deltagere.

Simon Pallesen

Kommunikationskonsulent